آشنایی با شغل دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال

دیجیتال مارکتر کیست؟

دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال، فردی است که مسئولیت اجرای استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی را بر عهده دارد. این فرد با استفاده از ابزارهای دیجیتالی مانند وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات در جست‌وجوی گوگل و … برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات شرکت، کار می‌کند.

اهمیت آشنایی با شغل دیجیتال مارکتر چیست؟

دنیای امروز، عصر دیجیتال است و به علت اهمیت بالایی که مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف دارد، اکثر سازمان‌ها به متخصصان دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند و این موضوع فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان ایجاد کرده تا بتوانند مهارت‌های شغلی خود را افزایش دهند و درآمد کسب کنند. با توجه به نیاز روزافزون سازمان‌ها به حضور در دنیای دیجیتال، این شغل به یکی از مشاغل مهم و و پرطرفدار در دنیا تبدیل شده است. آشنایی با موقعیت شغلی دیجیتال مارکتر، به افراد کمک می‌کند که بتوانند در مورد مسیر شغلی خود جهت ورود یا عدم ورود به این حوزه، تصمیم بهتری بگیرند.

یک دیجیتال مارکتر چه کاری انجام میدهد؟

دیجیتال مارکترها اغلب برای آژانس های تبلیغاتی یا شرکت های دیجیتال مارکتینگ کار میکنند تا بتوانند از طریق ارائه راه حل های خلاقانه و استراتژی های مناسب برای کسب و کارها کمک کننده باشند. آنها با بخش های بازاریابی شرکت های بزرگ بصورت مستقیم همکاری میکنند تا راه های منحصر بفردی را برای گسترش آگاهی در مورد شرکت و فروش محصولات از طریق فضای دیجیتال ارائه دهند. یکی از وظایف اصلی آنها شناسایی مخاطبان هدف و تحقیق درمورد ترندهای موجود در بازار است تا بتوانند کمپین های بازاریابی را در جهت مناسبی هدایت کنند.

حقوق متخص دیجیتال مارکتر

توجه داشته باشید یک متخصص دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر می تواند در جایگاه های شغلی متفاوتی حضور داشته باشد، مانند : متخصص سئو ، متخصص شبکه های اجتماعی ، متخصص تبلیغات آنلاین و … و همچنین وابسته به سابقه کاری و تجربیات متفاوت رنج  متفاوتی رو شاهد خواهیم بود اما به صورت کلی بین ۸ میلیون تا ۳۰ میلیون میانگین پرداختی یک جونیور تا مدیر ارشد سازمان بزرگ در سال ۱۴۰۲ است.

وظایف دیجیتال مارکتر

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید در وهله اول تکنیک ها و پیشهادات تبلیغاتی شرکت شما را با تکنیک های شرکت رقیب مقایسه کند. او در حفظ پیام سودآور برای شرکت شما کمک میکند و با انجام تحقیقات و تحلیل های مورد نیاز این اطمینان را حاصل میکند که قیمت مورد نظر محصول یا سرویس به قیمت ایده آل مشتری نزدیک است و همزمان بازگشت سرمایه را برای کسب و کار رقم میزند. یک دیجیتال مارکتر باید حواسش به ترندهای صنعت باشد تا بتواند در زمان مناسب، مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه را از طریق تاکتیک های خاص جذب کند. وظایف یک دیجیتال مارکتر شامل این موارد است:

  • تحقیق درمورد ترندهای تبلیغاتی
  • تحقیق درمورد قیمت و محصولات رقبا
  • تصمیم گیری درمورد جای مناسب برای تبلیغات
  • مشخص کردن اینکه چه محتوایی در چه زمانی به مخاطبان برسد
  • توسعه پروژه ها و بهینه کرد مراحل مختلف آن
  • برنامه ریزی برای کمپین های بازاریابی دیجیتال
  • طراحی استراتژی برای کمپین های بازاریابی
  • انتشار آنلاین محتوای بازاریابی دیجیتال
  • برنامه ریزی برای تمام تبلیغات موجود در وب مثل SEO،SEM، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی و موارد دیگر
  • گزارش دهی و اندازه گیری عملکرد تمام کمپین های بازاریابی
  • بهینه سازی هزینه ها براساس بینش ها و اهداف کسب و کار

مدارک و صلاحیتهای لازم برای یک دیجیتال مارکتر
دیجیتال مارکترها باید دارای مدرک لیسانس در زمینه بازاریابی یا سایر زمینه های مرتبط باشند تا بتوانند در زمینه ایجاد محتوای مرتبط با تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار مهارت داشته و شروع به فعالیت کنند. همچنین باید تجربه قبلی فروش و خدمات مشتری را داشته باشند تا بفهمند چگونه میتوانند برای مخاطبان مختلف جذاب باشند. آنها باید تجربه گشتن در شبکه های اجتماعی مهم را داشته باشند تا بتوانند در فرآیند بازاریابی دیجیتال، اثربخشی این حوزه را افزایش دهند. مهارت های سازمانی آنها نیازهای تبلیغاتی و بازاریابی کسب و ها را پیگیری کنند و تبلیغات جذابی را مطابق با مشخصات شغل شما ایجاد کنند. مدارک و صلاحیت لازم یک دیجیتال مارکتر عبارت است از:

• حداقل مدرک لیسانس بازاریابی یا زشته های مشابه
• دارا بود تجربیاتی در زمینه دیجیتال مارکتینگ یا مشاغل مشابه
• تجربه کار با نرم افزارهای مرتبط با فضای دیجیتال مارکتینگ
• تجربه کار با گوگل ادز و گوگل آنالتیکس
• تسلط بر ابزارهای سئو
• مهارت های ارتباطات کلامی و نوشتاری در سطح بالا
• مهارت های بین فردی قوی
• مهارت حل مسئله
• توانایی برای انجام کارهای تیمی
• مهارت های تحلیلی قوی

الزامات تجربه کاری یک دیجیتال مارکتر

یک متخصص بازاریابی دیجیتال عالی باید تجربه قبلی تحقیق و تبلیغ محصولات و خدمات آنلاین از طریق وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و محتوای سایت را داشته باشد. باید بدانند که چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ را باید مدیریت کرد و بتوانند طیف وسیعی از تحقیقات مروبط به فروش را انجام دهند. بسته به تجربیات یک دیجیتال مارکتر، او باید بتواند برنامه ها تبلیغاتی کسب و کار شما را رهبری کند و فرآیند های کاری را در تیم مربوطه تقسیم بندی و نظارت کند.

دقت کنید متخصص دیجیتال مارکتینگ لزوم مشاور دیجیتال مارکتینگ نیست!

شروع مسیر شغلی متخصص دیجیتال مارکتر

اگر شما هم به این مسیر شغلی علاقه مند هستید ، توصیه می کنیم البتدا دانش عمومی بازاریابی ، سپس دانش عمومی دیجیتال مارکتینگ و سپس کار با ابزارهای آنلاین رو یاد بگیرید و پس از یادگیری به عنوان کارآموز در جایگاهی که فکر می کنید علاقه ند هستید شروع بع فعالیت کنید و سپس زمانی که احساس کردید علاقه مندی خودتون رو پیدا کردید و در رابطه مستقیمی با مهارت های شما بود سعی کنید در یکی از کانال های دیجیتال مارکتینگ به صورت تخصصی وارد شوید و دانش تخصصی اون کانال رو در کنار تجربه کار فراهم کنید تا بتونید در آینده شغلی این مسیر موفق باشید

مقالات مرتبط

آشنایی با شغل دیجیتال مارکتر یا بازاریاب دیجیتال
طراح سایت کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟
معرفی ۱۳ تا از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحان Ui/UX

فهرست محتوی

Recent Posts